Artisti

Tiberiu Păun

Dureri originale
(sau poemul celui care n-a-nteles nimic)

Doamne, supusii tai au dreptul
Sa planga pentru Tine?
Ca nu cunosti fericirea, bucuria si pacea
Ce ti-o da ideea
Ca e cineva mai presus decat tine
Ca nu cunosti
Voluptatea rugaciunii.
Tu nu ai cui sa te mai rogi
Cine te poate ierta, pedepsi, ocroti?
Esti trist Doamne!
Chiar si pentru ca ai creat
Si te-au dezamagit.
I-ai inecat dar cei descinsi
Din cel iertat
Din nou dezamagindu-te am gresit
Si nu ai cui sa te mai plangi
Si nu ai cui sa te mai rogi
Nu poti avea murdara noastra voluptate
De-a-nvinui pe cineva.
Noi, in necredinta noastra,
Dam pe Tine vina
Tu...
Ai si Tu o fericire
In faptul ca ai cunoscut, ca noi,
Speranta
A Ta e ca vom fi-ntr-o buna zi
„Precum in cer asa si pe pamant”
Si speri in speranta Ta,
Amanand un ultim mare foc
(Pedepsind pan-atunci
Iertand pan-atunci
Sau sfintind, prea putini,...

PAN-ATUNCI).....

Care-l simt tot mai aproape
Care e inevitabil
Care devine ceva necesar.
Sunt pacatos Doamne?
Ca poate sper c-aceste lacrimi
Sa sting-acel foc
Ce sper sa fie-ndepartat,
Ce sper sa fie evitabil,
Ce sper sa nu-l crezi necesar.

Poti ierta
Meschinaria sinceritatii
Si sinceritatea meschinului,
La fel cum poti ierta c-auzi
Prea multe rugi
Ce sunt de fapt cerseli?

Ma iarta Doamne
Ca-ndraznesc
Cu mult pre sus sa cuget.
Eu nu te judec Doamne
Te iubesc
Si doar din dragoste
Gandind asa, acum,
Poate, gresesc.

 

4 martie 1996
Tiberiu Paun

 

Dureri paterne

Ma rog la tine ca la o icoana
Fereastra catre Dumnezeu
Sotia mea iti este mama
Iar tata, ce noroc, sunt eu.

Prin tine eu descopar fericirea
De-a strange-n brate-o fiica
Si simt ca nu vreau nemurirea
Ci doar sa te sarut o clipa

Dar imediat ce-al meu sarut
Se stinge-ncet pe-obrazul tau,
Doresc s-o iau de la-nceput
Sa fiu si maine tatal tau

Tu dormi si maine vei zambi
Uitand sarutul meu
Dar intr-o zi vei multumi,
(Si-s impacat), lui Dumnezeu

Un zambet sau un gangurit
Imi par un Strauss, van Gogh sau Eminescu
Si-o lacrima ce trista a venit
E un potop sau alt blestem terestru

Prin tine-ating ce n-am vazut
Respir senzatii nestiute
Esti fiica mea si-un inceput
Pentru o viata, sau mai multe.

Tu-mi poti nemuri iubirea
Daruind o noua viata
Din iubire-ti e venirea
Si prin tine ea se-nalta

Si v-ajunge-acolo sus
Unde eu si-a mea sotie
O vom tine-n brate strans
Si ti-o vom trimite tie.

Si copilul tau de-ar vrea
Sa continue nemurirea
Noi, prin tine si prin el,
Vom iubi la infinit
Bucurandu-ne la fel
Ca atunci cand te-am zarit

Ca ai aparut cu soare
Bucurand sufletul meu
Si de-atunci eu simt mai tare
Ce as vrea si ce sunt eu.

Ma inpac cu a mea soarta
Si atunci cand  mi-este greu
Catre tine se indreapta,
Cu putere, gandul meu.

Ce se bucura-n continuu
Nelasand loc de tristeti
Si ma simt de parca-s primul
Care zamislit-a vieti

Noaptebuna-acuma-ti spun
Si ruga ti-o citesc
Si-mi vine-a plange ca n-am cum
Mereu sa te-ocrotesc.

 

Fiicei mele cu sufletul inundat de bucurie si mici tristeti
9 spre 10 septembrie, ora 02.30

Tiberiu Paun

 

 

Moare cate putin – Pablo Neruda
 

Moare cate putin cine se transforma in sclavul obisnuintei, urmand in fiecare zi aceleasi traiectorii; cine nu-si schimba existenta; cine nu risca sa construiasca ceva nou; cine nu vorbeste cu oamenii pe care nu-i cunoaste.

Moare cate putin cine-si face din televiziune un guru.

 Moare cate putin cine evita pasiunea, cine prefera negrul pe alb si punctele pe "i" in locul unui vartej de emotii, acele emotii care invata ochii sa staluceasca, oftatul sa surada si care elibereaza sentimentele inimii.
 
Moare cate putin cine nu pleaca atunci cand este nefericit in lucrul sau; cine nu risca certul pentru incert pentru a-si indeplini un vis; cine nu-si permite macar o data in viata sa nu asculte sfaturile "responsabile".

 Moare cate putin cine nu calatoreste; cine nu citeste; cine nu asculta muzica; cine nu cauta harul din el insusi.

 Moare cate putin cine-si distruge dragostea; cine nu se lasa ajutat.

Moare cate putin cine-si petrece zilele plangandu-si de mila si detestand ploaia care nu mai inceteaza.

 Moare cate putin cine abandoneaza un proiect inainte de a-l fi inceput; cine nu intreaba de frica sa nu se faca de ras si cine nu raspunde chiar daca cunoaste intrebarea.
 
Evitam moartea cate putin, amintindu-ne intotdeauna ca "a fi viu" cere un efort mult mai mare decat simplul fapt de a respira.
 
Doar rabdarea cuminte ne va face sa cucerim o fericire splendida. Totul depinde de cum o traim...

Daca va fi sa te infierbanti, infierbanta-te la soare
Daca va fi sa inseli, inseala-ti stomacul
Daca va fi sa plangi, plange de bucurie
Daca va fi sa minti, minte in privinta varstei tale
Daca va fi sa furi, fura o sarutare
Daca va fi sa pierzi, pierde-ti frica
Daca va fi sa simti foame, simte foame de iubire
Daca va fi sa doresti sa fii fericit, doreste-ti asta in ­fiecare zi...

 

 

Brass Quintet Bucureşti & mezzosoprana Claudia Măru Hanghiuc

Formatia Brass Quintet Bucureşti s-a înfiinţat în anul 1998. Cu pasiune şi dedicatie, cei cinci instrumentişti (Cristian Hanghiuc-trompetă, Mircea Lăzărică-trompetă, Marian Barbu-corn, Radu Clipa-trombon, Marius Costache-tubă) împreună cu mezzosoprana Claudia Măru Hanghiuc au abordat un repertoriu ce străbate creaţia muzicală de-a lungul timpului, de la preclasic la modern şi contemporan, de la operă şi operetă la lieduri, muzical şi jazz. Brass Quintet Bucureşti împreuna cu mezzosoprana Claudia Măru-Hanghiuc  au adus, alături de instrumentele de suflat din alamă, vocea umană, fapt care a făcut posibilă recunoaşterea, privind unicitatea formaţiei, de către specialiști din țările în care cei şase artisti au concertat.  Artistii au răspuns întotdeauna cu înalt profesionalism invitaţiilor unor prestigioase festivaluri, instituţii şi personalităţi ce aparţin unei largi palete de manifestări culturale din România şi din străinătate: Opera Naţională Bucureşti, Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale”, UNITER, Societatea Română de Radio, Palatul Elisabeta, Palatul Ghica, „Expo-Hannover-2000”, The National Multicultural Festival-Canberra-2002, Festivalul Internaţional „Mărţişorul”-Chişinău 2003. Compozitori precum Şerban Nichifor (România) sau Raul DeSmet (Belgia), orchestratori ca Lucian Vlădescu, Constantin Arvinte, Marius Sireteanu sau Gary Dilworth (USA) au dedicat acestei formaţii lucrări în primă audiţie absolută.

 

Sinfonia Bucureşti

Înfiinţată de dirijorul Florin Totan în 1990, Sinfonia Bucureşti, prima orchestră privată din România, a reprezentat o iniţiativă laudabilă pentru muzica şi cultura românească. În cei 19 ani de existenţă, orchestra a susţinut peste 200 de concerte în cele mai importante săli din Bucureşti, având invitaţi de prestigiu (dirijori şi solişti) din toată lumea. Orchestra a participat la zeci de manifestări mondene şi de caritate organizate de ambasade sau organizaţii nonguvernamentale atât române, cât şi străine. Orchestra a participat la importante festivaluri:  Enescu - Bucureşti, Bergamo - Italia, Nis - Serbia, Osor şi Rovinj - Croaţia. Artişti de talie internatională precum dirijorul Cristoph Poppen (Munchen), pianiştii Babette Hierholzrt (New York) şi Jean Francois Dichamp (Paris), naistul Ggeorghe Zamfir, violonistul Eugen Sîrbu (Londra), soprana Cellia Costea (Atena) şi violoncelistul Xavier Phillips (Paris) au cântat alături de Sinfonia Bucureşti.  Dirijorul Florin Totan a studiat sistematic dirijatul cu C.Bugeanu(1980-1984) la Bucuresti si s-a perfectionat cu F.Ferarra la Siena(1983) si R.Schumacher la Paris si Berlin(1990 si 1991). Decisiv pentru formarea sa profesionala a fost intalnirea cu Maestrul Sergiu Celibidache, pe care l-a frecventat cu asiduitate din 1982 pina in 1990,studiind cu el la Munchen si Mainz (cursul de Fenomenologie Muzicala). Totan este recunoscut ca unul din muzicienii romani cu cea mai intensa si bogata activitate concertistica peste hotare, dirijind frecvent la festivaluri prestigioase in Anglia (2005), la primul Festival al Muzicii Romanesti de la Londra), Paris-Jouvissy(1985), Avignon (1990,1992,1994), Bergamo (1997 si 2008) si Brescia (2005),"Enescu"-Bucuresti (1998), Rovinj, Osor si Sisak (Croatia),Nis (Serbia) si altele.

Printre cele mai importante orchestre dirijate putem aminti Berliner Symphonie Orchester si Ruhr Kammerphilharmonie, London Schubert Players, Derby Symphony Orchestra  si Hampshire Sinfonietta, AIMS Symphony Orchestra din Dallas, Knoxville Symphony Orchestra si Kansas Chamber Orchestra, Orchestra Nacional do Porto, Modern Ensemble din Graz, Ensemble Orchestral de Bruxelles, Orchestra Simfonica di Catanzaro si Orchestra da Camera din Beregamo,Orchestra Simfonica din Cairo, Filarmonica din Acapulco, Orchestra Nacional d' El Salvador, Orcquestra Simfonica do Minas Gerais din Belo Horizonte(Brazilia),etc. 

 

Bella Musica

Cvartetului Bella Musica împărtăşeşte aceeaşi pasiune pentru muzica, de la preclasic la contemporan, abordând lucrări ale unor compozitorilori celebrii: Joseph Haydn, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Antonin Dvorak, Bela Bartok, George Enescu  în   recitaluri alături de clarinetistul Aurelian Octav Popa la Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian”, de soprana Silvia Sohterus la Ateneul Român. În anul 2008, în cadrul Summit-ului NATO, Bella Musica a reprezentat Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian”  la Budapesta, printr-un recital din repertoriul românesc. Cvartetul Bella Musica a susţinut concerte în Germania şi Italia. Pentru membrele cvartetului Bella Musica este foarte importantă atât calitatea interpretării şi îmbogăţirea repertoriului, cât şi păstrarea unei cât mai strânse legături cu publicul prin diverse concerte şi recitaluri. Gianina Săveanu Meragiu-vioara I, concert-maestru al Orchestrei Teatrului Naţional de Operetă ,,Ion Dacian’’ ,este absolventă al Conservatorului ,,George Enescu’’ din Iaşi în interpretare muzicală. Mirela Dranga   -vioara II este membru al Orchestrei Teatrului Naţional de Operetă ,,Ion Dacian’’, colaborator permanent al Orchestrei Medicilor si membru al orchestrei Festivalului ,,Crizantema de Aur’’ – Târgovşite. Claudia Carapancea – viola, este absolventă al Conservatorului ,,Ciprian Porumbescu’’din Bucureşti. În acelaşi timp este membru al Orchestrei Teatrului Naţional de Operetă “Ion Dacian’’. Olivia Beiu – violoncel, este absolventă a Conservatorului “George Enescu” din Iaşi. De asemenea, este membru al Orchestrei Teatrului Naţional de Operetă “Ion Dacian’’.

 

Passione

Passione este primul cvartet din România care performează pe instrumente clasice şi electrice cu virtuozitate, obţinând performanţa. Repertoriul Passione include peste 400 de titluri. Violoncelista Violeta Dumitru considera în 2006 că un cvartet clasic poate aduce performanţă, însă instrumentele electrice pot aduce un plus de savoare în anumite concerte prin sound-ul lor specific. Aşa s-a infiinţat cvartetul  Passione, susţinut de Valentin Stoian. Violetei Dumitru i s-au alăturat: Diana Jipa - vioara I, Lavinia Catană - vioara a II-a şi Mădălina Penciu - violă. In martie 2010, formatia Passione a lansat primul albumul „Soft Touch”,  proiect pentru care au colaborat cu solistul vocal şi compozitorul Mike Thomas.

Toate piesele de pe album au o atmosfera speciala. Instrumente clasice precum vioara, viola si violoncelul au fost inlocuite de instrumente electrice. Se adauga efecte si ritmuri moderne. Directia stilistica merge spre chillout, intr-o atmosfera cu senzatii si sonoritati puternice si, pe alocuri, inedite. O muzica invaluitoare, care creeaza un spatiu atemporal, care indeamna la visare si aducere aminte, dar genereaza gesturi pline de concretete. 

 

 

Acapella

Acapella este infiinţat şi dirijat de George Miron şi este format din 11 membri, toţi studenţi sau absolvenţi ai instituţiilor muzicale de prestigiu din România. Au susţinut concerte şi turnee în tară şi în străinătate, au participat la festivaluri şi concursuri internaţionale unde au obţinut premii: "Locul I şi Marele Premiu" la Festivalul - concurs "Tinereţe si muzică" de la Viena, "Premiul pentru comunicare internaţională" oferit de către Fundaţia "Hanns Seidel" în coproducţie cu Televiziunea Bavareză. Au participat la turnee în Statele Unite ale Americii, concertând în celebre catedrale din Washington, New York, Muzeul Smithsonian şi Casa Albă. Repertoriul grupului Acapella este format din muzică corală clasică, negro-spirituală, colinde, prelucrări folclorice şi prelucrări corale în muzica religioasă. Acapella a editat pana acum patru albume produse la două dintre cele mai cunoscute case de producţie de la noi: Cat Music şi Media Pro Music. Albumele conţin cele mai frumoase colinde româneşti, mai mult sau mai puţin cunoscute, precum şi cântece din repertoriul internaţional. 

 


 

Un proiect initiat de muzicieni de elita in peisajul muzical romanesc a luat fiinta, in 2007, Klasikvm Ensemble, un proiect initiat de muzicieni de elita din Orchestra Filarmonicii George Enescu si Orchestra Nationala Radio, cu credinta si dorinta de a promova o noua atitudine in arta interpretarii muzicii clasice, in incercarea de a se apropia de nivelul artistic al marilor orchestre din lume.
Proiectul a avut o intensa activitate concertistica pe scena importante, cum ar fi scena Ateneului Roman, a Salii Palatului, precum si aparitii in festivaluri nationale si internationale.
Klasikvm Ensemble este alcatuita din 10 de muzicieni, violonisti, violisti, violoncelisti si contrabasisti, la care se adauga un dirijor si o soprana. La acest nucleu, in functie de repertoriul abordat, paleta distributiei orchestrale este nuantata cu instrumente de suflat si percutie. Klasikvm Ensemble poate aborda lucrari de la repertoriul preclasic si clasic pina la cel romantic timpuriu si chiar contemporan.
Telul nenumaratelor ore de studiu individual si in orchestra al muzicienilor care au format Klasikvm Ensemble este ca aceasta sa devina o permanenta muzicala si o certitudine artistica in mediul cultural bucurestean, romanesc si de ce nu, european.
Membrii orchestrei, muzicieni de seama ai scenei culturale romanesti, s-au remarcat de-a lungul timpului fie ca solisti, fie ca membrii ai altor ochestre si ansambluri nationale sau internationale, activitatea acestora fiind incununanta nu de putine ori de premii acordate de prestigioase jurii nationale sau de peste hotare. Calitatea artistica a interpretarii muzicii clasice oferite de catre acesti instrumentisti desavirsiti este garantata si de experienta profesionala dobindita urmare cursurilor de perfectionare la care acestia au participat in tara sau in strainatate precum si de colaborarile permanente cu orchestre importante din Europa, cum ar fi Stuttgart Symphony Orchestra, Orchestra din Basel, Philharmonie der Nationen, Simfonica de La Coruna.
Muzicienii acestei orchestre doresc sa dea viata si valoare cunostintelor acumulate in aceste lungi perioade de cautare a esentei interpretative, in incercarea de autodepasire a propriilor limite si trairi, prin abordarea unor noi stiluri si emotii transpuse pe acordurile muzicii clasice.

 

Angelys Symphonic

Data de 01 iunie 2009 marchează, în cadrul Fundaţiei „Cavalerii Daciei”, crearea orchestrei de suflători „ANGELY’S”. Calităţile interpretative ale artiştilor instrumentişti, absolvenţi şi studenţi ai Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi ai facultăţior de muzică din ţară şi străinătate, au condus la un real succes pe scenele din Bucureşti şi la lărgirea repertoriului: muzică simfonică românească şi universală, piese folclorice româneşti şi internaţionale, prelucrări instrumentale moderne şi clasice, lucrări în primă audiţie, muzică de film, de promenadă, arii din opere celebre, muzică pop, rock, jazz, latino, etc. Scopul formării acestei orchestre  este păstrarea tradiţiei muzicii instrumentale româneşti şi universale, dar şi promovarea valorilor şcolii de suflători din România. Costumele instrumentiştilor sunt albe, albul fiind simbolul purităţii. Originalitatea primei orchestre de suflători particulare din ţară – „ANGELY’S” – constă în faptul că fiecare instrumentist poate fi şi un solist, ceea ce face posibilă prezentarea unei opere integrale în concert.  Ţinând seama de misiunea difuzării creaţiei româneşti, precum şi a capodoperelor muzicii universale, Orchestra „ANGELY’S” a prezentat in stagiunea de vară si, mai ales, a realizat inregistrari cu principalele titluri ale repertoriului („KLINGENTHAL MARS” – Otto Uebel, ”VALURILE DUNARII”- Iosif Ivanovici, „PATINATORII” – Emil Waldtenfeld, „ROSS ROY – UVERTURA – Jacob de Haan, „ORPHEUS” – UVERTURA – Jacques Offenbach, „MY SECRET LOVE SONG”, „NEW YORK”– Kees Vlak, „MOMENT FOR MORICONE” – Ennio Moricone, „SUMMERTIME” – George Gershwin, „THE BIRT OF THE BLUES” – Ray Henderson, „CLARINET CANDY”, ”The Tipewriter”– Leroy Anderson, „BRINDISI” –Giuseppe Verdi, „SI RIDESTA IN CIEL”, ” CORO DI SCHIAVI EBREI”– Giuseppe Verdi, „WIENER MELANGE”, ”LUCEAFĂRUL” – Johann Strauss, „ALPINA SAGA” – Thomas Doss, ”CANDIDE” – Leonard Bernstein, „HOOK” – John Williams, „IN THE MOOD” – Joe Garland, „SATCHMO” – Ted Rickets, etc), asigurând adesea prioritatea absolută a primelor auditii nationale, intr-o extrema diversitate a genurilor de la miniatura simfonică şi opusurile orchestrale monumentale la repertoriul liric şi solistic, pe scena studioului „Mihail Jora” al Radiodifuziunii Române, Casa de Cultură a Ministerului Administraţiei şi Internelor, Parlamentul României, Primăria  Capitalei, ARCUB etc. În prezent, orchestra este compusă din 40 instrumentişti titulari, 10 colaboratori şi 2 dirijori: profesorul şi compozitorul Cristian Marius Firca - prim dirijor al orchestrei şi profesorul Petrică Ilinescu, în calitate de dirijor second al orchestrei simfonice.